Frits in Brazilië

BraziliëFrits Sissing in Brazilië: weg van de winter!

“Een week naar Brazilië is echt een aanrader, wat was dit heerlijk”, zucht Frits Sissing dromerig als hij - koud op Nederlandse bodem - op de redactie aankomt om zijn reisverslag, foto’s en video’s in te leveren. Want hoewel zijn vrouw en hij lekker een weekje van de winterzon gingen genieten, moest het stel ook aan de bak: ze waren presentator, cameravrouw, regisseurs, vlogger, blogger én vakantiegangers. Met een killing deadline. Dit is hun verhaal.

Het is koud en die dikke winterjas zit me in de weg. De hoogste tijd om er even tussenuit te gaan en onze Hollandse winter te breken met een fijn warm zonnetje. Tijdens onze zoektocht naar de ideale bestemming - met als belangrijkste criterium ‘zon’ - stuiten we op de site van Corendon op Brazilië. Een land waar we voor een winterbreak in eerste instantie niet direct aan denken, maar dat als nieuwe winterzonbestemming van Corendon wel onze aandacht trekt. We zijn meteen om.

Andere wereld

De vlucht duurt zo’n elf uur, maar omdat we op Tenerife zijn gestopt om te tanken voelt het veel korter. Binnen een half uur na de landing op het internationale vliegveld van Natal staan we al met onze koffers buiten waar we tegen een warme muur van 30 graden aanlopen en een Nederlandstalige host van Corendon ons vriendelijk begroet. Tijdens het korte ritje naar het hotel zien we al dat we in een heel andere wereld terecht zijn gekomen: we zijn in Zuid-Amerika! Onze chauffeur trapt bij het 5-sterren Serhs Natal Grand Hotel op zijn rem. Onze verblijfplaats voor de komende twee nachten. Het hotel is een van de luxere hotels in Natal en echt een familiehotel, dus uitermate geschikt voor stellen met kinderen.

Frits Sissing in Brazilië, Natal

Zanderige excursie

Met de diverse zwembaden, bars en restaurants die het hotel rijk is, hoef je je niet te vervelen, maar wij verlaten de volgende ochtend toch het hotel om de omgeving te verkennen. We hebben een buggy-tour door de beroemde zandduinen (Parque Das Dunas) net ten noorden van Natal geboekt. Onze vrolijke Engelstalige gids én chauffeur Odilon wacht ons op in de lobby. Tijdens onze tocht over het strand langs verschillende plaatsjes als Redinha, Genipabu en Jacuma krijgen we een goede indruk van hoe de Brazilianen leven.

Woestijn

Regelmatig gooit Odilon zijn stuur om richting de indrukwekkende duinen, waar je alleen met de officiële buggy’s mag komen. Het voelt alsof we door de woestijn rijden; om ons heen is alleen maar zand, zand en nog eens zand zichtbaar. We geven onze ogen de kost en krijgen adrenalinekicks cadeau als we de spectaculaire steile zandduinen over gaan en adembenemende uitzichten over zee en meren krijgen voorgeschoteld.

We sluiten de dag af met een heerlijke late lunch in restaurant Miramar, waar tussen de Braziliaanse families een heerlijk, helder, koel Heineken-biertje ons goudgeel en huiselijk toelacht. Een uitstapje om nooit meer te vergeten.

Plastic fantastic

Voordat we verder reizen naar onze volgende bestemming nemen we nog even een kijkje op het strand bij Ponta Negra. Op plastic zitjes zitten Braziliaanse families in de branding heerlijk van het zeebriesje te genieten, voetjes in het water. Op het strand proberen vele verkopers Caipirinha aan je slijten vanachter hun met grote muziekboxen uitgeruste karretjes. Aan het einde van het strand, vlakbij de al van verre in het oog springende duin, drinken we nog een drankje bij bar Old Five, de hotspot voor strandgangers, vooral aan het eind van de middag.

Hippe hotspot

We reizen door naar het zuiden. Naar wat uiteindelijk ons hoogtepunt van de reis blijkt: Pipa, een klein vissersdorp dat sinds de jaren ’70 is ontdekt door surfers en backpackers en sindsdien met een toeristische opmars bezig is. De aantrekkingskracht van Pipa: kristalheldere azuurblauwe zee, witte zandstranden, adembenemende steile, rode kliffen en een zeer gastvrije en vriendelijke lokale bevolking. Inmiddels is Pipa uitgegroeid tot een hotspot met een grote variëteit aan hotels, bars, restaurants en beachclubs, van goedkoop tot luxueus.

We checken in in het prachtige Boutique Hotel Bupitanga. Een kleinschalig hotel op een ruim terrein met een prachtige tropische tuin, dito zwembad en vrijstaande bungalows als hotelkamers. Wij hebben zelfs een klein eigen privé-zwembad bij onze bungalow. Hoe relaxed?!

Stranddagje

Rondom Pipa zijn vele stranden, waar je naartoe kunt gaan. Praia da Pipa, Praia Amor, Praia Baia dos Dolfinhos, Playa Madeiro. Keuze genoeg! Wij kiezen voor beachclub Ponta do Pirambu. Voor 7 euro zet de taxi ons na een kwartiertje rijden bovenaan de klif af. Een lange houten trap brengt ons vervolgens richting het strand. Beneden aan de klif wacht ons een heerlijke club met een restaurant, ligbedjes, wuivende palmbomen en een prachtige infinity-pool, die je het gevoel geeft dat je in de oceaan zwemt. Veel Braziliaanse families brengen samen met ons een relaxte dag aan het strand door. Waarbij we alweer gauw genieten van onze eerste Caipirinha van de dag, de cocktail die hier het nationale drankje is.

Sfeer- en smaakvol Pipa

’s Avonds gaan we Pipa in en worden we verrast door de relaxte en gezellige sfeer in het dorp. Alles speelt zich af rondom de hoofdstraat. Tientallen barretjes en restaurants zorgen voor een ontspannen, vrolijke sfeer. Het ziet er allemaal heel gezellig uit met gekleurde steentjes op straat, vrolijke lichtjes en het ene restaurant is nog smaakvoller ingericht dan het andere. En smaakvol is het eten ook, gelukkig. De wereldkeuken is hier goed vertegenwoordigd.

Wereldkeuken van niveau

De eerste avond strijken we neer in restaurantAprecie. Een goede keuze, want we genieten van heerlijke verse tonijn, zachte burrata en biefstukreepjes in een lekkere saus. Alles prachtig opgemaakt en van hoog culinair niveau. De volgende avond starten we in Nativos, een jazzy lounge-bar waar we onder het genot van de relaxte klanken van Frank Sinatra genieten van onze Pina Colada’s.

Frits Sissing in Brazilië

Vele strandtentjes

De volgende dag gaan we naar het strand bij Tibau do Sul, een plaatsje naast Pipa. Hier een aaneenschakeling van Barraca’s waar je kunt lunchen en in de inmiddels bekende plastic kuipstoeltjes aan het strand kunt zitten. Waar je aan de Spaanse, Italiaanse en zelfs Hollandse kust de ene hippe loungetent na de andere tegenkomt, houden ze het hier bij de kantine-stoeltjes die ze met de poten in het water zetten. We strijken neer bij Barraca Delicioso, waar een vrolijke Canadese de scepter zwaait. We genieten van haar zelfgemaakte guacamole en fajitas. Op onze plastic stoeltjes. Met onze tenen in het water.

Zonsondergang

Na de lunch gaan we met een boot de lagoon op om te genieten van een adembenemende zonsondergang. Op een drooggevallen zandbank midden in de lagoon staan de plastic stoeltjes weer voor ons klaar en bestellen we bij een voor de zonsondergang geïmproviseerd barretje de volgende Caipirinha. Terwijl de zon de horizon oranje kleurt, beseffen we: life is good.

De laatste dag brengen we aan het zwembad in ons heerlijke hotel door. Nog even één dagje relaxen in Zuid-Amerikaanse sferen. Ook op deze laatste dag lacht de zon ons al vanaf een uur of 5 vrolijk toe. Morgen weer terug naar de winter… Brrr!