Auto's op de snelweg

Verkeersregels EU-landen verschillen per land

Ondanks het feit dat steeds meer mensen met de trein of vliegtuig op vakantie gaan, is de auto voor veel reizigers nog altijd het beste vervoersmiddel. Maar staat iedereen wel genoeg stil bij de verkeersregels die gelden in de EU-landen? Deze verschillen vaak per land, ook zijn er vaak andere verkeersborden dan je in Nederland gewend bent. Genoeg redenen deze regels even door te nemen. Zo gaat iedereen goed voorbereid op reis!

België

Wellicht overbodig te melden, maar houd je (altijd) aan de snelheid! Bij onze zuiderburen kun je al gedagvaard worden bij een overschrijding vanaf 10 kilometer per uur. 


Duitsland

Bepaalde steden of gebieden hebben Milieuzones (Umweltzones). Zonder de juiste milieusticker (Umweltplakette) ben je hier niet welkom. Heb je de Europese invalidenparkeerkaart zichtbaar achter je ruit? Dan geldt er geen inrijverbod. Daarnaast moet je bij een verkeersovertreding een borg betalen die gelijkstaat aan de hoogte van de boete. De uiteindelijke straf kan tevens zwaarder uitvallen. Ten slotte kun je al worden aangeklaagd voor bedreiging wegens het uitgeven van lichtsignalen of het opsteken van je middelvinger. Blijf dus ten alle tijden netjes in het verkeer.

Verkeersbord mileuzone Duitsland
  • Duitsland doet er alles aan om vervuilende auto's te weren uit de steden.

Frankrijk

Je moet altijd een alcoholtest bij je hebben, dat geldt voor iedere persoon die in het bezit is van een rijbewijs én in dezelfde auto zit. Heb je dat niet, dan kan een boete volgen. Het is niet toegestaan om flitspaalsignalering op je navigatiesysteem te hebben, dit geldt voor elk elektrisch apparaat. In Parijs en sommige andere grote steden in Frankrijk heb je tegenwoordig ook een milieusticker nodig. Ten slotte mag je niet met koptelefoon op aan het verkeer deelnemen. En slippers dragen als chauffeur is ook verboden.

Oostenrijk

Op de meeste wegen geldt een tolvignet-verplichting. Als je het rode en gele verkeerslicht tegelijk ziet branden, dan moet je je gereedmaken om weg te rijden. Een groen knipperlicht betekent dat je je gereed moet houden om te stoppen. Als je bij geel licht doorrijdt, geldt dit als een overtreding. Tenzij je de kruising zo dicht bent genaderd dat stoppen eigenlijk niet meer kan.

Rome
  • In de grote steden van Italië, zoals hier in Rome, geldt vaak een autovrije zone.

Italië

In Noord-Italië is elektronische tolheffing ingevoerd. Er zijn geen tolhokjes en er moet online betaald worden. In het centrum van een aantal steden geldt een beperkte toegang voor het autoverkeer, de zogenaamde Zona Traffico Limitato. Deze zones zijn aangegeven met een verkeersbord met de letters ‘ZTL’. Het rijden binnen de autovrije zone kan leiden tot boetes. Ligt jouw hotel in een stadscentrum, dan kun je via jouw hotel vaak een ontheffing aanvragen. In Italië is een Europese invalidenkaart geldig net zoals in Nederland. Je mag wel parkeren op invalidenplaatsen, maar je mag niet de autovrije zone inrijden om de parkeerplaats te bereiken. Voordat je zo'n autovrije zone inrijdt, moet je je melden bij de gemeente.

Zwitserland

Je mag in Zwitserland op een driebaans-autosnelweg alleen nog maar op de meest linkerrijstrook rijden als je minimaal 100 kilometer per uur kan en mag rijden. Dit mag dus niet met aanhangwagen of caravan. Je moet je snelheid al aanpassen voordat je een tunnel inrijdt. Er geldt in de tunnels een snelheidsbeperking, dit wordt echter niet altijd goed zichtbaar aangegeven. Let hier dus op. Een tolvignet is een vereiste en deze moet op de juiste plaats bevestigd worden. Tot slot, nog een belangrijke regel: wanneer je een zware verkeersovertreding begaat, dan wordt de boete mede bepaald door je inkomen. Als dit niet bekend is, wordt een schatting gemaakt.

Verkeerstunnel Zwitserland
  • Het staat niet altijd even goed aangegeven, maar let op je snelheid wanneer je in de tunnels van Zwitserland rijdt.