Brexit: reizen naar Engeland?

EngelandBrexit: reizen naar Engeland?

Brexit... De kranten staan er vol mee en op televisie is het haast als het kijken naar een soap. Maar hoe nu verder als het doorgaat? Wat betekent het voor het toerisme? Hier de reactie van VisitBritain, het Engelse toeristenbureau!

VisitBritain informeert bezoekers uit de EU dat reizen naar het Verenigd Koninkrijk na de Brexit niet zal veranderen, ongeacht de verdere uitkomsten en onderhandelingen. Bijna 70 procent van de buitenlandse bezoekers aan het land komt uit Europa. Het vliegverkeer tussen het Verenigd Koninkrijk en de EU blijft ongewijzigd na de Brexit en inwoners van de EU kunnen tot minstens het einde van 2020 met een geldige ID-kaart reizen. Reizigers die in het bezit zijn van een elektronisch paspoort kunnen tijdens hun reis gebruik blijven maken van de e-gates voor snelle en eenvoudige toegang tot het VK. EU-burgers hoeven geen andere documenten aan de grens te tonen dan nu het geval is. 

Tower Bridge
  • Heus, we kunnen echt nog van de Tower Bridge genieten, ook na de Brexit

Reizen naar Engeland

De Britse regering heeft de website Visiting the UK after Brexit gelanceerd met meer gedetailleerde informatie over het reizen na het vertrek van het land uit de EU. Reizigers kunnen hier terecht voor antwoord op vragen over o.a. mobiele telefonie, reizen met huisdieren en autorijden met een Europees rijbewijs.

Londen
  • Het Engelse toeristenbureau verzekert dat we met een gerust hart naar Londen kunnen komen.

Toerisme na de Brexit

Toerisme is een van de meest waardevolle industrieën in het Verenigd Koninkrijk, die sneller groeit dan vele andere sectoren. Het toerisme heeft geen handelsovereenkomsten nodig om te blijven floreren. VisitBritain verwacht tegen 2020 40 miljoen bezoekers aan het VK per jaar, waarvan zo'n 27 miljoen uit Europa. 

Stonehenge
  • 27 miljoen bezoekers uit Europa komen graag naar Engeland, onder andere voor Stonehenge.

Campagne

Vanaf april zal er een campagne gaan lopen om Europeanen gerust te stellen, een warm welkom te garanderen en Groot-Brittannië te promoten als een must-visit-bestemming voor deze zomer. De ‘Ontdek jouw Groot-Brittannië, Ik Reis Voor...’ –campagne koppelt de reispassies van Europeanen aan activiteiten en avonturen die te beleven zijn in Groot-Brittannië. Door het delen van inspirerende verhalen over minder bekende bestemmingen probeert het toeristenbureau bezoekers meer te laten ontdekken, verder te reizen en langer te blijven. De campagne richt zich naast Frankrijk en Duitsland, de grootste Europese markten voor inkomend toerisme, ook op Italië, Nederland, Scandinavië en Spanje. 

Northumberland
  • Via een speciale campagne kun je ontdekken wat jouw favoriete stek of activiteit is in Engeland.
Meer over