De gevolgen van het coronavirus zijn ongekend. Ook bij RonReizen volgen we het nieuws op de voet. En al kunnen we op dit moment nog niet altijd en overal reizen ‘als vanouds’, wegdromen kan altijd… Blijf gezond en doe op onze site reisinspiratie op!
Boek een whiskytasting met proeverij van sterrenrestaurant

NederlandBoek een whiskytasting met proeverij van sterrenrestaurant

Een uitnodiging voor een whisky-proeverij gecombineerd met een foodpairing van sterrenrestaurant The White Room. En iedereen kan deze bijzondere ervaring boeken. Need I say more? Kijk snel verder!

Een buitengewone whisky (70 cl Blue Label kost rond de 160 euro) promoten moet je ook op een buitengewone manier doen. Dus maak je een deal met sterrenrestaurant The White Room in het Amsterdamse hotel Krasnapolsky voor een whiskyproeverij (Johnnie Walker Blue Label Bothy Experience) in combinatie met gerechtjes van dat restaurant. Met wijn? Tuurlijk. Bier, oké. Maar whisky?

Blue Label
  • Blue Label is een dure whiskyblend van Johnnie Walker.

Beste bartender

Tja, dan vraag je vervolgens James Chaib, die in cocktailbar The Tailor in het hetzelfde hotel werkt en onlangs nog is verkozen tot beste bartender van Nederland, om speciale cocktails met deze whisky bij de diverse gerechtjes te maken en je vraagt de in kilt gehulde Herman van der Meij als Neerlands Scotch Whisky Ambassador om dit alles te begeleiden. En ik mocht het beleven op uitnodiging van foodblog ongewoonlekker.com

Herman
  • Whisky-ambassadeur Herman van der Meij draagt, uiteraard, een kilt.

Nagebootste schuilhut

In een kleine aanpalende ruimte van The Tailor werden we door Herman meegenomen op een ‘wandeltocht door de Schotse Hooglanden naar een bothy’; het Schotse woord voor een afgelegen berghut waar je als wandelaar uitrust of schuilt. In deze nagebootste setting vertelde hij alles over deze bijzondere whisky. Want dat is het! Blue Label wordt door een team van twaalf man geblend. De leider van dat team: Jim Beverage (what’s in a name!). Als een van ’s wereld beste masterblenders ziet hij erop toe hoe er keuzes worden gemaakt uit tien miljoen vaten whisky die uit alle hoeken en gaten van Schotland komen. Slechts een op de 10.000 vaten maakt kans om in Blue Label terecht te komen. Een hels karwei dus.

Ruimte
  • In een zijruimte van de cocktailbar van Krasnapolsky vindt de proeverij plaats.

Hoe proef je? 

We leren hoe je het beste een whisky kunt proeven (in een wijnglas omdat je dan meer ruikt; walsen en beetje lucht erbij heeft geen zin met zo’n hoog percentage alcohol; paar druppeltjes water erbij opent de neus; je mond/tong verdoven met ijswater, slokje nemen, doorslikken en alle tonen naar boven laten komen…) en hoe twee gelijke delen whisky en sodawater weer een totaal andere ervaring oplevert.

Whisky
  • Hoe proef je de whisky het beste?

Culinair gespierd...

Herman, die nog eens op z’n imposante buik klopt en zichzelf ‘culinair gespierd’ noemt, vertelt dat de whisky bij de ene combinatie moet stuwen en de bij de andere moet samengaan. “Voorbeelden: nou, een ‘bevroren’ whisky en een lauwwarme coquille bijvoorbeeld, dat stuwt. Of oude Reypenaer met een slokje, heerlijk. Bastognekoeken en Bushmills of Black Label en pepernoten... Moet je maar eens proberen!”

Herman
  • De 'culinair gespierde' Herman schenkt nog eens in.

Keur aan smaken

Ondertussen proeven we op onze ‘wandeltocht’ een keur aan smaken die de tonen van de cocktails van James met de bijzondere whisky telkens weer verrassend laten uitkomen. Zo is er een amuse van makreel met zoetzure ui, gemarineerde komkommer en citroenmayonaise met een Blue Label Mushroom Highball-cocktail; fazant met in jevener gemarineerde raap met een vleugje vermouth in de Pine Rob Roy; langzaam gegaarde kalfswang met gerookte aardpeer-creme, Blue Label-jus, zwarte knoflook en sinaasappelschil met een pure Johnnie Walker Blue Label Neat om uiteindelijk af te sluiten met een chocoladebonbon gevuld met havermoutcreme een cranachan van framboos begeleid door een Johnnie Walker Blue Label Blazer met een schuim van haver en honing.

Bijzondere ervaring!

Als afsluiting proeven we nog de Glenury Royal, de topper van Blue Label (70 cl, rond de 300 euro). Een blend met deels ghost whisky’s, exclusieve vaten van reeds lang gesloten destilleerderijen. Een fijne experience dus en een traktatie om zo’n speciale whisky op zo’n bijzondere manier te leren kennen.

Posters
  • Een bijzondere ervaring en de moeite van het boeken waard!

Hoe boek je deze ervaring?

  • De Johnnie Walker Blue Label Bothy Experience is al op andere plekken op onze aardbol georganiseerd en is voor de liefhebber nu in bar The Tailor van het Amsterdamse hotel Krasnapolsky te beleven. Het kan maar tot en met 20 december en reserveren is niet vereist, maar geniet wel de voorkeur. Dat kan dan via de social media kanalen van The Tailor Amsterdam, de concierge in het hotel of via mailadres: fbreservations.nhcollectionkrasnapolsky@nh-hotels.com. Voor €25 bestel je een cocktail met een pairing bite; een vier-gangen tasting menu met cocktail pairing kost €52. Er is uiteraard uitleg bij en er is een beperkt aantal plekken beschikbaar. 

Meer over