Dit is het leesgedrag van Nederlanders op vakantie - RonReizen

Dit is het leesgedrag van Nederlanders op vakantie

Maar liefst 63 procent van de Nederlanders geeft tijdens vakanties nog altijd de voorkeur aan het lezen van magazines en boeken ten opzichte van online en e-readers. Dit blijkt uit onderzoek van de Magazine Media Associatie (MMA). Leesvoer op vakantie dient nog altijd ter ontspanning, want maar liefst één op de twee leest magazines of boeken bewust om even los te komen van hun online devices.

Hoewel veel Nederlanders onder de dertig jaar zijn opgegroeid met digitaal lezen, laten zij fysieke edities van magazines en boeken voorlopig niet links liggen. Zo leest 61% van de deze groep op vakantie liever een papieren dan een digitaal magazine. Veertigers zijn hier met 75% het fanatiekst in. Verder is de behoefte om even ‘offline’ te zijn voor 63% van de dertigers de voornaamste reden om er op vakantie een magazine of boek bij te pakken, en hiermee steekt deze groep boven andere leeftijdscategorieën uit. 

Lezen op vakantie - RonReizen

    Van thriller naar lifestyle

    Ondanks dat experts al jaren spreken over ‘ontlezing’, blijkt uit het onderzoek dat een magazine in de koffer nog altijd vrij standaard is, want meer dan de helft van de Nederlanders neemt meestal een magazine mee op vakantie. Opvallend is dat maar liefst 41% van de respondenten op reis andere typen boeken en magazines leest dan dat ze thuis doen.

    Ander leesgedrag

    Behalve het leesvoer is ook het leesgedrag van Nederlanders op vakantie anders dan normaal. Zo leest 46% van hen op vakantie meer magazines dan dat ze in dezelfde periode thuis zouden doen. Opvallend is dat vrouwen hier met 48% een stukje meer toe zijn geneigd dan mannen (44%). Tegelijkertijd bladert 58% van de respondenten op vakantie ook langer in hun favoriete magazine of boek dan thuis op de bank of in bed. Ook hierin hebben vrouwen met 63% een hoger aandeel dan mannen (55%).

    Meer over