Cruise met nieuw schip: fijne luxe op de Nieuw Statendam

ItaliëCruise met nieuw schip: fijne luxe op de Nieuw Statendam

Cruise maatschappij Holland America Line heeft in december een nieuw schip in de vaart genomen. De Nieuw Statendam is het zusterschip van de Koningsdam en op wat minieme verschillen na is het exact hetzelfde schip. RonReizen mocht mee op een deel van haar ‘maiden voyage’ en ervoer de luxe van een verblijf op een midesize cruiseschip.

Eigenlijk verwacht je bij zo’n spiksplinternieuw schip met veel bombarie uit de haven van Rome te vertrekken. Overigens is ‘haven van Rome’ een eufemisme. We vertrekken namelijk uit Civitavecchia, dat op zo’n 70 kilometer van de Italiaanse hoofdstad ligt. Waar je in pakweg Amsterdam of Istanbul gewoon midden in de stad ligt, zit je hier anderhalf uur verwijderd van al het moois dat de historische stad te bieden heeft. Maar dit terzijde.

Zwembad
  • Het zwembad midscheeps.

Cruise: een logistiek wonder

Geen toeters en bellen dus en het vertrek dat officieel om vijf uur zou plaatsvinden is al uitgesteld omdat er nog voorraad geladen wordt. Je ontdekt direct dat de logistiek voor wat die bevoorrading van een cruiseschip betreft een enorme klus moet zijn. In elke haven die het schip zal aandoen moeten de boel weer worden aangevuld, het vuil van het schip, brandstof en water worden getankt… Walhalla voor een planner.

Kade
  • Aan de kade in 'Rome' wordt het schip van alle voorraden voorzien.

Op cruise: we varen

Terwijl we in een van de specialiteitenrestaurants aan de dis zitten, zie ik plotseling door de ramen de lampen van de kades bewegen. Zonder het te merken vaart het schip uit en vertrekken we als een Romeinse dief in de nacht. De Middellandse Zee op, de donkerte in. We zullen een nacht, een hele dag en weer een nacht varen voor we in het Spaanse Cartagena zullen aanleggen. Nergens merk je aan dat we op zee zitten. De wijn in onze glazen beweegt geen millimeter en ook het evenwichtsorgaan geeft geen krimp. Zeebenen zullen we niet krijgen, denk ik.

Sportveld
  • Op het bovenste dek vind je allerlei sportfaciliteiten.

Nieuw schip

Even over het schip, dat nog dat fijne luchtje van een nieuwe auto heeft. Het telt 1377 gastenverblijven waar in totaal 2666 gasten in kunnen verblijven. Zij zullen dan worden bediend en bijgestaan door zo’n 1100 man/vrouw crew die uit 33 landen komen. Er zijn nog veel meer bijzonderheden over de Nieuw Statendam te melden. Klik hier voor een waslijst aan leuke weetjes!

Lift
  • Soms ben je alle besef van tijd kwijt, maar in de lift weet je altijd welke dag het is.

Handdoekdieren op je bed

Ik verblijf in een stateroom op dek 4. De twee persoonshut met balkon is van alle gemakken voorzien. Een ruim bed, bureautje, zithoekje en grote flatscreen; een compacte badkamer met regendouche en een best wel ruim balkon. Je kunt een kopje koffie of thee maken, er is een minibar en twee Aziatische stewards die alle kamers van ons deel van de lange gang verzorgen, zorgen er in wisseldiensten voor dat je hut er elke dag weer tiptop uitziet. Inclusief de onvermijdelijke handdoekdieren op je bed…

Cabana
  • Deze cabana's kun je huren voor een dagdeel en kun je ongestoord met z'n tweetjes genieten van zon, zee en de nodige versnaperingen.

Eten op het schip

De grote dinerzaal voor in het schip en de Lido Market op dek 9 zijn er voor ontbijt, lunch en diner. Zeker bij de Lido Market is de keuze enorm en kun je aan beide kanten van het dek aan verschillende secties van alles vers laten bereiden. Wil je het toch wat luxer, bediend worden en een keuzemenu hebben dan kun je in een van de specialiteitenrestaurants terecht. Daar betaal je dan wel een toeslag voor variërend van een tientje tot bijna 50 euro. Een van de populairste restaurants annex bars vertelt Managing Director Sales & Marketing Continental Europe Nico Bleichrodt - de HAL heeft alle hotshots meegestuurd op deze eerste trip -  is het Grand Dutch Café waar je onder andere bitterballen, haring, een frietje mayo en poffertjes kunt krijgen. 

Topentertainment op je cruise

Nog een sterk punt is het entertainment. Niet alleen de shows in het theater waar zo’n 300 gasten per show kunnen plaatsnemen, doen het goed. De samenwerking met het Lincoln Arts Centre in New York werpt daar haar vruchten af. Een idee dat is doorgevoerd in de BB King’s Blues Club en de Rolling Stone Rock Room waar fantastische bands spelen, terwijl Billboard Onboard, vernoemd naar de bekende hitlijst, twee pianisten biedt die op aanvraag elk liedje spelen wat je maar wilt. En ze wisselen elkaar de hele avond af, zodat je van de een naar de ander kunt hoppen. 

Muziek is een speerpunt bij HAL

Muziek is een belangrijk speerpunt bij de HAL, vertelde de hoogste bestuurder van de HAL wereldwijd, Orlando Ashford, die ook een stuk meevoer, me. “De samenwerking aangaan met BB King’s Blues Club was waarschijnlijk onze beste beslissing ooit. De energie die daar vanaf komt werkt. De artiesten die op de diverse plekken spelen, spelen ook uitsluitend daar; ze worden niet nog eens ergens anders ingezet. Ik durf gerust te zeggen dat HAL het beste entertainment biedt waar dan ook op zee. Artiesten vliegen van over de hele wereld om bij ons auditie te doen.” 

Op de brug van het schip

Het komt vanuit veiligheidsoogpunt maar zelden voor, maar van kapitein Sybe de Boer, die al 25 jaar bij de Holland America Line in dienst is, mogen we een kijkje nemen op de brug. Deze oase van rust wordt als we binnentreden bemand door twee man, waarvan derde officier Micky Martijn het schip bestuurt. Dat gaat allang niet meer met een groot stuurwiel, maar keurig met een joystick. Grote schermen vertellen hem precies waar hij vaart, met welke snelheid en alles wat hij verder moet weten. 

Meer vrouwen op de brug

Kapitein De Boer, die ook ooit commercieel vlieger is geweest in de VS, vertelt me dat het inderdaad steeds meer op een vliegtuigcockpit begint te lijken. “Dat is de moderne tijd, maar uitstekend zo. Toen ik werd aangesteld op dit schip werd ik ook in de gelegenheid gesteld om mijn eigen crew uit te zoeken. Maar dat heb ik niet gedaan. Ik vind het juist belangrijk om met niet-bekenden te werken. Ik hou van feedback en van je ‘vrienden’ zul je dat minder snel krijgen. Ook probeer ik meer vrouwen in mijn staf te krijgen, maar dat blijft toch een lastige. Op het Seabourn-schip waar ik de afgelopen zomer op voer, had ik twee Poolse dames op de brug en dat werkte fantastisch. Dan is de sfeer toch anders. Ik ga ook elke morgen even langs de afvalverwerking. Even die mannen gedag zegen, even laten zien dat ik ook met hen bezig ben. Alleen maar kapitein zijn en onzichtbaar voor mijn crew is niet mijn stijl.”

Kunst kijken op je cruise

De dagen en avonden verglijden moeiteloos op het schip. Nooit heb je het idee dat er dik 2600 passagiers aan boord zijn. Er zijn vele dekken en speciale ruimtes waar je kunt verblijven, er is een uitgebreide fitness, net als een omvangrijke spa, een zwembad midden op het schip en een achterop, een casino en nog veel meer. De kunst alleen al is zeer de moeite van het bekijken waard. Er hangen bijna tweeduizend kunstwerken van kunstenaars die door de curator uit 150 verschillende landen zijn geselecteerd. Kosten? Vier miljoen dollar. Zie hieronder de slider met afbeeldingen van een aantal van de bijzondere kunstwerken. 

Foutje… 

Een nieuw schip betekent dat het ook voor de crew toch weer even wennen is. Ondanks het feit dat het schip een replica is van de Koningsdam, wordt het wiel ook hier weer uitgevonden. Zeker door het nieuwe personeel aan boord. Zo gebeurt het dat we na een hele dag in Cartagena te hebben rondgewandeld, ook daar niet op tijd vertrekken. De kapitein had een oefening voor het personeel ingelast waarbij een reddingsvlot zou worden gelanceerd. De twee plastic omhulsels, waarmee het reddingsvlot omwikkeld is, schoten eraf en vielen in de haven. Nu is het wachten tot duikers ze van de bodem van de haven hebben opgevist voor we verder kunnen.

Haven Cartagena
  • De Nieuw Statendam in de haven van Cartagena.

Cruise: Cariben en Europa

Na een nachtje varen zijn we in Malaga en zit het er voor ons op. Het schip gaat via Madeira verder, naar Fort Lauderdale in Florida. Daar zal het vervolgens de komende maanden in de Cariben cruisen om in mei weer terug te keren naar ons land om vanuit Amsterdam voor een hele zomer aan Europese cruises te zorgen.Klik hier om naar beschikbaarheid te kijken. 

Aereal beeld
  • In mei komt de Nieuw Statendam weer naar Nederland.

Graag een lange cruise

Voor ons was het een bijzonder genoegen. Ook al was het kort maar krachtig, de verzorging was op en top. Het personeel van hoog tot laag is gedienstig zonder dat het ongemakkelijk is. Het eten uitstekend, het entertainment top en de verblijven meer dan prima. Zo zouden we het best een hele week kunnen uithouden. Wat zeg ik? Wel langer ook! 

Meer over